Svitavy

Svitavy je mezilehlá stanice na dvojkolejné elektrifikované trati Česká Třebová - Brno (dle KJŘ 260), s odbočnou tratí Žďárec u Skutčce - Svitavy (dle KJŘ 261).

Do stanice je zaústěno mnoho vleček, nicméně zase tak velký nákladní ruch zde bohužel není.

 

Stanice organizačně patří k PO Česká Třebová, RCP Praha. Ve službe je obsazena výpravčím ve dvou směnách, staničním dozorcem v jedné směně a oprátorkou v denní směně. Druhý výpravčí, který sedí v oddělené místnosti řídí DOZ Svitavy (mimo) - Ždárec u Skutčce (mimo).

ZZ a další technické vybavení

Zabezpečovací zařízení 3. kategorie, AŽD ESA11 ovládáná z JOP. Přestože sousední stanice Březová nad Svitavou i Optaov mají také ESA11, přenos čísel vlaků není implementován.

Stanice je vybavena elektronickým dopravním deníkem, který má na svém stole výpravčí i operátorka. Operátorka smí přijímat předvídané odjezdy. Předvídané odjezdy se na všechny směry dávají EDD, ve směru na Květnou je přijímá výpravčí DOZ Svitavy - Źďárec u Skutčce, která sedí ve vedlejší místnosti, než je dopravní kancelář žst. Svitavy.

TZZ směrem Březová/Opatov je oboustranný AB, směrem Květná AH.

Uspořádání stanice

V oriantaci vám může pomoci: plánek - v excelu.

Stanice je situována an a Březovském zhlaví v oblouku, končícím před křížem spojující vzájemně 1 a 2 kolej a bezprostředně za ním je přejezd místní komunikace. Zbytekl stanice je již v rovném úseku - směrem na Opatov.
Směrem na Květnou se odbočuje z 3SK nebo 5 SK, po 105 SK v táhlém levotočivém prudkém oblouku.

Staniční koleje

9 a 7 kolej manipulační, kusá, vjezf ze zhlaví od Opatova / Květné

5 kolej je rozdělená na více částí

5c kolej je kusá manipulační, na Opatovickém zhlaví s vjezdem od nádražní budovy.

5 kolej je dopravní, s možným vjezdem od výhybky č. 18 na zhlaví Opatov / Květná. Její délka je vymezen návěstidly L5 - Sc5. Vjezdová / odjezdová rychlost 40 km/h

5b kolej je rozdělena do dvou částí. V první části od návěstidla Sc5 vede podél zastřešeného nástupiště a verandy staniční budovy, kolem ní až ke skladišti s rampou. Zde je umístěn směrem od Opatovického zhlaví výstražný terč a kolej není sjízdná. Z druhé strany je kolej ohraničena seřaďovacím trpasličím návěstidlem Se5, které kryje výkolejku  - na plánku neoznačenou.

Trpasličí návěstidlo Se5 je zajímavě umístěno v desce nástupiště. Stejně tak výkolejka, kterou návěstidlo kryje je hezky zapuštěna do těla rampy. toto vzniklo při koridorizaci, dříve zde seřaďovací návěstidla ani výkolejka nebyly.
elá kolej 5 b podél skladiště je vyloučena. Z druhé strany je část vyloučené koleje kryta opět výstračným terčem.

5a kolej se nevyužívá, je kusá a poblíž ní je možná skládka. Nicméně z druhé strany nádraží je pro tento účel více kolejí, včetně nakládací rampy.

3  kolej - dopravní - zatrolejovaná v celé své délce, je možný vjezd od Květné, vjezd z 2TK od opatova 60km/h, z 1TK od Opatova 80km/h, vjezd od Březové z 1TK 60km/h. Vjezd / odjezd od Květnice 40km/h -vjezd poze na výstrahu.

3a kolej - manipulační, pozůstatek po vlečce do Svitavského pivovaru

3b kolej - kolej mezi odbočnou vlečkovou kolejí a přejezdem na Březovském zhlaví.

3c kolej je pokračování 3 koleje od výhybky č.19 směrem k opatovickému zhlaví. Na výh.č.19 odbočují vlaky směrem na kolej 105 a dále do Květné.

1 kolej - hlavní SK - zatrolejované v celé své délce, od Opatova z 2TK možný vjezd rychlostí 60 km/h, od Březové vjezd z 2TK 40 km/h

2 kolej - hlavní SK - zatrolejovaná v celé své délce, od Opatova z 1TK vjezd možný rychlostí 60 km/h, z Březové vjezd/odjezd z 1TK 40km/h.

4 kolej - dopravní, kusá, zatrolejovaná,  poloperonizovaná. Používá se pro odstavování souprav, k nástupu cestujících obvykle nikoliv.

6 kolej - dopravní, zatrolejovaná v celé délce, ostrovní nástupiště, vzjezd / odjezd od Březové 1TK 40km/, 2TK 60 km/h, vjezd/odjezd od Opatova 1TK 60km/h, 2TK 80km/h.

105 kolej - před koridorizací neexistovala. Vjezdové návěstidlo od Květné bylo vysunuto po traťové koleji, směrem ke Květné a kryje vlečku AFIA a PZZ se frekventovanou silnicí II třídy, která následně navazuje na silnici I třídy (Litomyšl - Svitavy).

Výhybka č. 34 je dodbočnou na vlčku AFIA. Výhybka je kryta ze strany vlečy Seřaďovacím návěstidlem SeA1, ze strany záhlaví seřaďovacím návěstidlem Se32. Mezi vjezdovým návěstidlem KS od Květné a seřaďovacím návěstidlem Se32 je malý prostor, max na mašinu a jeden vůz.

Seřaďovací návěstidlo Se31 kryje PZZ.

Mezi návěstidlem Se31 a bývalou výhybkou 33 je kolej číslo 105c spolu se zastávkou Svitavy zastávka. Výhybka č. 33 byla snesena během optimalizace trati Svitavy - Polička a vybudováním DOZ.

Výhykou 33 odbočovala z TK vlečka SVITAP.

Návěstidlem Se 30 směrem ke stanici byl krytý přejezd místní komunikace. Od něj k odjezdovému návěstidlu L105 je kolej 105b.

Mezi odjzedovým návěstidlem a cestovým návěstidlem Sc105, který je před zhlavím stanice se nachází kolej 105a.

 

Díky vysunutí vjezdového návěstidla KS směrem do traťové koleje ke Kvetné se rozšířil staniční obvod a posun na vlečku je nyní posunem ve stanici. dříve se musel zajištovat jako posun mezi dopravnami.