TZZ I. kat - Telefonické dorozumívání
- Dvoukolejná trať

Při telefonickém dorozumívání na tratích, kde po traťových kolejícíh jezdí vlaky jen v jednom směru se zabezpečuje jízda vlaku hlášením předvídaného odjezdu a telefonickou odhláškou.

Přestože je tento způsob organitování dopravy označován jako TZZ I. kategorie, absence jakýchkoliv technických prostředků, které by zajistily bezpečnost jasně deklaruje, že se o žádné TZZ nejdená.

Na tratích se zabezpečovacím zařízením se telefonické dorozumívání používá pouze při poruše nebo údržbě ZZ.

Vlak z výchozí stanice nesmí odjet pokud:

  • výpravčí nedostal odhlášku za předchozím vlakem
  • nedostal zprávu o dojezdu PMD od výpravčího sousední stanice, nebo pokud PMD nedojel do jeho stanice
  • z jiných důvodů nemá jistotu že traťový oddíl je volný
  • pokud přijetí předvídaného odjezdu vlaku nepotvrdili všichni strážníci traťových oddílů (v tomto případě hláskaři) a další dopravní zaměstnanci (např. závoráři)

Předvídaný odjezd vlaku

Předhláška

Skutečný odjezd vlaku

Odhláška

Případ, kdy vlak nemůže ze stanice odjet

Nemůže-li odjet vlak, který byl přijat, je třeba to oznámit výpravčímu, který vlak přijal, a všem zaměstnancům na trati zrušením předvídaného odjezdu vlaku.

Jízda vlaků za nemožného dorozumnění s hláskou

Pokud nastane situace, že není možné dorozumění s hláskou, jezdí se v mezistaničním oddíle. První vlak takto vypravený se vybaví rozkazem, kde je zpráva pro hláskaře, že se jezdí v mezistaničním oddíle. Tento rozkaz se dá přečíst hláskaři a poté se jezdí v mezistaničním oddíle do obnovení dorozumění s hláskou.

Jízda vlaku za nemožného dorozumnění se závoráři, strážníkem trati, při poruše závor

text odstavce se zpracovává

Jízda za nemožného dorozumnění se sousední stanicí