Železniční stanice
Co to je železniční stanice moc pěkně rozebírá článek na wikipedii:
Wikipedia - Železniční stanice
Železniční stanice je dopravna s kolejovým rozvětvení, řízená jedním nebo více výpravčími, místně nebo vzdáleně.
Liší se svou pozicí na trati a povahou práce, kolejovým rozvětvením....
Dle pozice na trati
počáteční / koncová
Stanice leží na počátku / konci trati. Trať nebo i více tratí jsou zaústěny z jedné strany.
Stanice není průjezdná bez nutnosti provést úvrať.
mezilehlá
Stanice na trati, která je průjezdná. Tarťové koleje vedou do stanice z obou směrům vlaky mohou projíždět.
odbočná / přípojná
Stanice mezilehlá, do níž je zaústěna odbočující trať.
Stanice je odbočná, pokud z odbočující trati přecházejí na trať hlavní celé soupravy vlaků.
U stanice přípojné přecházejí z přípojné trati pouze nekěteré vozy nákladních vlaků, osobní vlaky obvykle končí.
uzlová
Uzlová stanice je zpravidla mezilehlá stanice, do které je zústěno několik odbočných nebo přípojných tratí.
Jedná se o stanici většího rozsahu, celek je obvykle rozdělen na obvody, podle druhu činnosti které vykonávají
(osobní, nákladní, seřaďovací).
Uzlová stanice je také zpravidla dispoziční stanicí z hlediska přepravy, pro stanice v oblasti její působnosti.
styčná
Stanice, do níž je zaústěno více tratí,které ale nejsou propojené kolejovým systémem. Je nicméně umožněna překládka nákladu a přestup osob. Nejčastěji stanice s normálním a úzkým rozchodem kolejí (např. Obrataň, Jindřichův Hradec, Třemešná ve Slezku).
Dle povahy práce
osobní
Osobní stanice je určena pro nástupy a výstup cestujících, disponuje náležitým vybavením proplnění tohoto účelu (informační zařízení, podchody, přístupy k nástupištím a nástupiště a pod.)
nákladní
Nákladní stanice provádí výpravu začínajících vlaků a zůčtování vlaků končících.
V nákladnístanici / obvodu se provádí v určitém objemu i posun.
seřaďovací
Seřaďovací stanice / obvod provádí rozřazování vozů do jiných vlaků, dle směr jejich určení.
smíšené
Nejčastější druh stanic, kde se plní funkce osobní i nákladní stanice s omezeným posunem (přistavování / odstavování vozů a pod.)
Dle kolejového uspořádání
koncová stanice
Vlaky odjíždějí směrem, ze kterého přoijeli - není možný průjezd stanicí. Nicméně, stanice má zhlaví i na straně, kde nejsou zústěn tratě a je možný přechod vozidel (lokomotiv nebo i vozů) mezi jednotlivými kolejemi, ne jen na vjezdovém/odjezdovém zhlaví.
hlavová koncová stanice
Vlaky odjíždějí směrem, ze kterého přijeli ů- není možný průjezd stanicí. Hlavová stanice však nemá možnost na opačném zhlaví, než jsou zaústěné traťové koleje, přejezd mezi jednotlivými staničnmi kolejemi.
průjezdná stanice
Vlaky mohou stanicí projíždět, nemusí ojíždět ze stejného směru, kterým přijeli.
Dispoziční
Dirigující stanice
Stanice obsazená výpravčím - dirigující dispečer, který řídí dopravu na trati dle zjednodušeného řízení dopravy - D3.
Dopravna D3
Dopravna na trati, řízená dirigujícím dispečem. Více viz řízení dopravy - D3.