Železniční stanice

Co to je železniční stanice moc pěkně rozebírá článek na wikipedii:
Wikipedia - Železniční stanice

Železniční stanice je dopravna s kolejovým rozvětvení, řízená jedním nebo více výpravčími, místně nebo vzdáleně.

Liší se svou pozicí na trati a povahou práce, kolejovým rozvětvením....

Dle pozice na trati

počáteční / koncová

Stanice leží na počátku / konci trati. Trať nebo i více tratí jsou zaústěny z jedné strany.
Stanice není průjezdná bez nutnosti provést úvrať.

mezilehlá

Stanice na trati, která je průjezdná. Tarťové koleje vedou do stanice z obou směrům vlaky mohou projíždět.

odbočná / přípojná

Stanice mezilehlá, do níž je zaústěna odbočující trať.
Stanice je odbočná, pokud z odbočující trati přecházejí na trať hlavní celé soupravy vlaků.
U stanice přípojné přecházejí z přípojné trati pouze nekěteré vozy nákladních vlaků, osobní vlaky obvykle končí.

uzlová

Uzlová stanice je zpravidla mezilehlá stanice, do které je zústěno několik odbočných nebo přípojných tratí.
Jedná se o stanici většího rozsahu, celek je obvykle rozdělen na obvody, podle druhu činnosti které vykonávají
(osobní, nákladní, seřaďovací).

Uzlová stanice je také zpravidla dispoziční stanicí z hlediska přepravy, pro stanice v oblasti její působnosti.

styčná

Stanice, do níž je zaústěno více tratí,které ale nejsou propojené kolejovým systémem. Je nicméně umožněna překládka nákladu  a přestup osob. Nejčastěji stanice s normálním a úzkým rozchodem kolejí (např. Obrataň, Jindřichův Hradec, Třemešná ve Slezku).

Dle povahy práce

osobní

Osobní stanice je určena pro nástupy a výstup cestujících, disponuje náležitým vybavením proplnění tohoto účelu (informační zařízení, podchody, přístupy k nástupištím a nástupiště a pod.)

nákladní

Nákladní stanice provádí výpravu začínajících vlaků a zůčtování vlaků končících.
V nákladnístanici / obvodu se provádí v určitém objemu i posun.

seřaďovací

Seřaďovací stanice / obvod provádí rozřazování vozů do jiných vlaků, dle směr jejich určení.

smíšené

Nejčastější druh stanic, kde se plní funkce osobní i nákladní stanice s omezeným posunem (přistavování / odstavování vozů a pod.)

Dle kolejového uspořádání

koncová stanice

Vlaky odjíždějí směrem, ze kterého přoijeli - není možný průjezd stanicí. Nicméně, stanice má zhlaví i na straně, kde nejsou zústěn tratě a je možný přechod vozidel (lokomotiv nebo i vozů) mezi jednotlivými kolejemi, ne jen na vjezdovém/odjezdovém zhlaví.

hlavová koncová stanice

Vlaky odjíždějí směrem, ze kterého přijeli ů- není možný průjezd stanicí. Hlavová stanice však nemá možnost na opačném zhlaví, než jsou zaústěné traťové koleje, přejezd mezi jednotlivými staničnmi kolejemi.

průjezdná stanice

Vlaky mohou stanicí projíždět, nemusí ojíždět ze stejného směru, kterým přijeli.

 

Dispoziční
Dirigující stanice

Stanice obsazená výpravčím - dirigující dispečer, který řídí dopravu na trati dle zjednodušeného řízení dopravy - D3.

Dopravna D3

Dopravna na trati, řízená dirigujícím dispečem. Více viz řízení dopravy - D3.