![](https://15710184d2.cbaul-cdnwnd.com/ea0af72ac8bc2c13736fc546a86312c9/200000025-272c128281/200000021.jpg?ph=15710184d2)
Modelové epochy
Dějiny železnice se pro účely modelové dělí do epoch. Norma NEM s úpravou pro české podmínky : NEM 801 CZ.
Odkaz na zdroj: https://www.volny.cz/nex/normy/801cz.htm
protože by stránky zdroje mohlý být časem nefunkční, tabulku přepsanou uvádím i zde.
Epocha I | do roku 1921 | Epocha výstavby železnic od počátku až po dokončení souvislé sítě tratí. Vznik soukromých a státních drah, poslední převedení státních drah do soukromých rukou -1858. Od roku 1882 vytváření velké sítě státních drah (kkStB) přebíráním deficitních drah a výstavbou nových. Vývoj parních lokomotiv až po dotvoření jejich typické architektury. Ve stavbě vozů byly zatlačeny neprůchozí oddílové vozy vozy průchozími s chodbičkou uprostřed nebo po straně. |
perioda A |
1837 - 1858 |
Vznik prvních teritoriálních drah, které daly základ pro vznik pozdější souvislé sítě. Postupný vývoj architektury lokomotiv - v podstatě kusová výroba jednotlivých typů. |
perioda B |
1858 - 1880 |
Spojení jednotlivých soukromých drah do souvislé sítě hlavních tratí. Ukončení výstavby hlavních tratí zásluhou krachu na vídeňské burze r. 1873. První sjednocování stavby vozidel, což umožňovalo přechod vozidel z jedné dráhy na druhou. Zavádění krytých stanovišť strojvedoucího. |
perioda C | 1880 - 1891 | Přijetí zákona o místních drahách. Rozsáhlá výstavba místních drah. Vznik kkStB v roce 1882. Stavba lehkých vozidel pro místní dráhy včetně parnch motorových vozů. |
perioda D | 1891 - 1913 | Postupné zestátňování soukromých drah s výjimkou Buštěhradské, Košicko - bohumínské a Ústecko - teplické dráhy a jejich předání do provozu kkStB. Vývoj lokomotiv na přehřátou páru. Stavba prvních pětispřežních lokomotiv. Lokomotivní konstrukci určuje Karl Gölsdorf. Nahrazování starých, od soukromých drah převzatých vozů, novostavbami vozidel jednotné stavby. Zavádění automatické sací brzdy. První čtyřiápravové osobní vozy. |
perioda E | 1913 - 1921 | V podstatě je ukončena stavba nových tratí. Sjednocování návěštění a stavědlových přístrojů. Rozšiřování elektrického osvětlení. Od roku 1913 přeznačení všech vozů do nově členěného systému (čísla s pomlčkou). Po rozpadu podunajské monarchie vznik Československých státních drah - ČSD. |
Epocha II | 1921 - 1945 | Převzetí Košicko-bohumínské dráhy do státního provozu. Elektrizace pražského uzlu. Vývoj stavby motorových vozů. Zestátnění Buštěhradské a Ústecko teplické dráhy. |
perioda A | 1921 - 1928 | Přechod od kkStB na ČSD ve znění vlastnických vztahů a dokončení přeznačování vozidel dle regulí ČSD. Pokračování stavby vozidel s využitím zkušeností ze stavby vozidel pro kkStB se zesíleným tažným a narážecím ústrojím. Počátek československé konstrukce lokomotiv (365.0). Zavedení červenohnědého nátěru nákladních vozů |
perioda B | 1929 - 1939 | Elektrizace pražského uzlu. Nástup motorizace do osobní dopravy. Zavedení tlakové brzdy. Pokusné zavádění světelných návěstidel. Ocelová konstrukce vozů. Zavedení šedého nátěru střech vozů - 1936. |
perioda C | 1939 - 1945 | 1939 - rozbiti ČSD (ČMD,SŽ,DR,MÁV). Zavedení pravostranného provozu na silnici. Přeznačení vozidel. Útlum provozu motorových vozů (nedostatek pohonných hmot). Zavedena žlutá barva do návěstní soustavy. Výroba "válečných lokomotiv" německé konstrukce. |
Epocha III | 1945 - 1968 | Společný provoz všech trakcí. Úspěšný nástup světelných návěstidel. Mezinárodní spolupráce ve výrobě vozidel. |
perioda A | 1945 - 1950 | Poválečný chaos a obnova. Přeznačení vozidel podle předválečného schématu. V provozu mnoho zavlečených vozidel a jejich postupné navracení původním vlastníkům. Rozsáhlá výroba nových vozidel (534.03, 475.1, M262.0, M131.1, Ds, Vtr, Ztr...). |
perioda B | 1950 - 1958 | Výroba posledních typů parních lokomotiv, provozní zkoušky nových trakcí. Přečíslování osobních vozů (zavedení žlutého písma). Nové návěstní předpisy 1953 - zrušení zvoncových návěstí, mechanická odjezdová návěstidla pouze jednoramenná, atd. Zrušení 3. vozové třídy. Důsledné zavedení rudé hvězdy na lokomotivách. |
perioda C | 1958 - 1968 | Masový nástup nových trakcí. Přečíslování osobních vozů. Převedení výroby osobních vozů do NDR a MLR. 1965 - Elektrická střídavá trakce. |
Epocha IV | 1968 - 1992 | Ukončení parního provozu. Postupné nahrazování mechanických návěstidel světelnými i na vedlejších tratích. Elektrifikace hlavních tratí. Zavádění mezinárodního označování vozidel. |
perioda A | 1968 - 1975 | Zavedení mezinárodního číselného označování vozů. Zatlačování parní trakce na podružné výkony. |
perioda B | 1975 - 1985 | Konec parního provozu (1981). Jednotné barevné označování trakčních vozidel. Nahrazení motorových vozů řady M 131.1 vozy řady M 152.0. Zavádění nových světelných návěstidel typu AŽD |
perioda C | 1985 - 1992 | Nové jednotné barevné řešeni hnacích vozidel. Zavedení širokého žlutého výstražného pruhu na hnacích vozidlech. Zavedení mezinárodního označování všech vozidel (tedy i písmenného označování vozů). Po roce 1989 odstranění symbolů komunistické moci z hnacích vozidel. Rekonstrukce vozidel pro muzejní účely ve větším rozsahu (1989 -150 let železnice na území ČSSR |
Epocha V | 1992 - nyní | Rozdělení ČSFR na ČR a SR, v souvislosti s tím rozdělení ČSD na ČD a ŽSR. Přeznačení vozidel na ČD. Provoz EC a IC vlaků. Útlum provozu na místních drahách. Stavba železničních koridorů. Volná tvorba v barevném řešení vozidel, řádění grafitti. |