Nehoda Kamenné Žerhovice 2010

Popis stanice

Stanice Kamenné Žerhovice se nacházíína trati Praha - Kladno, mezi stanicemi Stochov a Kladno. Stanice je situována v levotočivém oblouku směrem od Prahy na Kladno. Díky elektromechanickému ZZ jsou na obou zhlavích stavědla obsazená signalisty a odpovědnost za kontrolu volnosti kolejí je rozdělena mezi oba signalisty a výpravčí.

Stručný popis nehody

Vznik nehody

V 8:34 přijel na 1 kolej manipulačn vlak. Dle údajů z rychloměrného proužku lokomtivy v 8:34, dle dopravní dokumentace výpravčí stanive v 8:32. Zaměstnanec ČD Cargo - posunovač - se šel dohodnou s výpravčí na postupu posunu. Výpravčí dle svých slov následně seznámila s postupem posunu i oba signalisty.

Od lokomotivy byl odvěšen vůz, který přivezla, po 1 koleji najela ke St. 2  a na zhlaví, kde po výhybkách přejela po 2. koleji ke St.1 a na zhlaví a zpátky přes výhybku na kolej 1 pro stojící vůz.

Po teté operaci se vedoucí posunu (posunovač dopravce ČD Cargo) šel domluvit s výpravčí na dalším postupu.
Ta svolila k jízdě posunového dílu po 1. koleji je stavědlu 1 a za krajní výhybku n záhlaví a odtud na 2. kolej, s tím že při jízdě po 1. koleji mu uvolní vklíč z elekromagnetického zámku a on si odklopí vkolejku V3/7, což bylo potřebné pro další posun a zjednodušovalo jej.

Před svolením k posunu již v 8:45 přijala osobní vlak 19702 s odjezdem z Kladna v 8:48.
Po svolení k posunu v 8:48 výpravčí přijala osobní vlak 19707 s odjezdem ze Stochova v 8:53.

Mezitím posun dojel na úroveň výkolejky V3/7 a cca v 8:50 se vedoucí posunu ozval vysílačkou výpravčí a požádal ji o uvolnění klíče z elektromagnetického zámku. Ta mu vyhověla, on jej vyjmul, odemkl výkolejku, odklopil  ji a pak pokračovali se strojvedoucím po koleji 1 ke stavědlu 1, na jejímž konci zastavili a čekali k signálu pro volno k posunu os signalisty St.1.

V 8:53 odjel vlak 19707 ze stanice Stochov a vlak 19702 ze zastávky Kladno Rozdělov. Přibložně v tu samou dobu výpravčí nařídila signalistům stavbu vlakové cesty pro vlak 19702 na kolej 1 a pro vlak 19707 na kolej 3. Údajně u signalisty St1 zjišťovala dotazem, zda posun už je na koleji 2. Pro rozpor ve výpovědích toto nelze ověřit.
Nicméně, signalista St.1 zopakoval příkaz pro přípravu vlakové cesty pro vlak 19702 na 1 kolej, singalista St. 2 pro vlak 19707 na 3 kolej. Signalista St.1 ohlásil volnost koleje 1 i 3, protože jsou v jeho obvodu pro zijštování volnosti. nicméně ve výhledu měl jiná odstavená vozidla.
Výpravčí pak oblsoužila řídící přístroj, kde nastavila vjezdové cesty na 1 a 3 kolej. Signalisté obsloužili stavědlové přístroje standardně bez problémů.

V tu chvíli ale již vlak 19702 míjel rychlostí 72 km/h předvěst vjezdového návěstidla, na kterém byla signalizována výstraha, tedy na vjezové návěstidle svítí červená. Poatupně zpomaloval až na rychlost 25 km/h a když se blížil k vjezdovému návěstidlu, viděl že se znak změnil z červené na znak povoující jízdu. začal tedy zrychlovat a na záhlaví stanice dosáhl rychlosti 64 km/h. Pak teprve začal snižovat rychlos a na dráze asi 122m dosáhl rychlosti 61 km/h. V tu chvíli míjel St1.
Signalista St.1 po kontrole koncových světel uzavřel návěstní vložku obsluhou ZZ.

Strojvedoucí jedoucí po 1. koleji v oblouku spatřil stojící posunový díl. Spustil rychlobrždění, vyběhl ze svého stanoviště do přilehlého oddílu pro cestující je varovat. Motorový vlak narazil do stojícího posunového dílu rychlostí 28 km/h.

Vedoucí posunu, který při čekání na souhlas k posunu zrovna vymetal z výhybky číslo 7 sníh ihned vysílačkou ohlásil výpravčí srážku.

Okolnosti vzniku nehody

Signalista St.1 nezjistil volnost kolejí pro nařízenou vlakovou cestu v obvodu odpovědnosti pro St.1. Ve výhledu ze stavědla mu překážely vozy odstavené vozy. Měl zjsitit volnost kolejí z msta, kde přehlédne celý úsek jeho odpovědnosti.

Signalisté si nesjednávali jízdu posunového dílu mezi svými obvody, jak je jejich povinost.

Výpravčí nezjistila volnost kolejí pro nařízenou vlakovou cestu z místa, kde mohla vidět celý úsek, který byl v její odpovědnosti. V čase kdy nařizovala přípravu vlakové cesty uvolňovala klíč Vk3/7, takže  dohodnutého plánu posunu měla předpokládat, že posunový díl se nachází na koleji 1.
Dále nezastavila posun včas před plánovaným příjezdem osobního vlaku, což určuje dopravní dokumentace a povolila navíc jeho jízdu na záhlaví proti jedoucímu vlaku.

Strojvedoucí při vjezdu do stanice překročil povolenou traťovou rychlost. Dle analýzy, pokud by jsi dodržel, mohl vlak před srážkou zabrzdit včas.

V soupisu vlaku byly chybně uvedeny brzdící procenta a chyběl podpis o provedení brzdové zkoušky osbou spatřičnou kvalifikací.

Následky nehody

Následky na zdraví osob - 15 zraněních, z toho jeden těžce, který následkům zraněn v nemocnici podlehl.

Důsledkem nehody byla škoda na vozidel ČD, ČD Cargo a majetku SŽDC.

V průběhu vyšetřování byly provedeny tyto opatření se zaměstnanci:

Výpravčí byla odebrána odborná způsobilost a byl s ní rozvázán pracovní poměr.

Singalistovi St1 byla odebrána odborná způsobilost a byl převeden na pozici staničního dělníka.

Strojvedoucí motorového vlaku 19702 byla zastavena odborná způsobilost a byl převeden do pozice manipulačního dělníka na dobu 6 měsíců. Do pozice strojvedoucího se po 6ti měsících bude moci vrátit po vykonání mimořádné odborn zkoušky.

Z nehody vzniklo několik bezpečnostních doporučení DI k úpravě motorových jednotek 814/914 (Regionova)

 

Šetření drážní inspekce

Závěrečná zpráva Dopravní inspekce ČR

Nehoda v médiích

Reportáž ČT 24

Reportáž TV Nova